Kom coronatijd vitaal en fit door met Oefentherapie-ondersteuning !

Kom coronatijd vitaal en fit door met Oefentherapie-ondersteuning !

 

De oefentherapeut geeft je tips en tricks voor in de coronatijd!

Heb je de infographic hieronder bekeken? Die is gemaakt om extra te benadrukken hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te zorgen. Denk aan het belang van een actieve (werk)houding, goede afwisseling van actie en ontspanning, dagelijks bewegen en lekker slapen.

Oefentherapie in Corona tijd

Oefentherapie-tips voor thuis werken en thuis leren in tijden van Corona.

Vanwaar deze infographic?

In deze gekke tijd worden we ons massaal bewust van het belang van goede gezondheid. Iedereen wil immers fit verder kunnen na de quarantainetijd. Iedereen wil fit blijven en voorkomen dat het coronavirus je ernstig ziek maakt. Ten gevolge van coronaquarantaine merken we allemaal hoe belangrijk gezondheid is, vandaar deze infographic. Maar ook in andere omstandigheden kunnen mensen te maken hebben met thuiswerken, ook dan is deze infographic goed bruikbaar.

Ga je door de omstandigheden niet meer naar school of naar je werk? Dan is alles anders. Niet meer op de fiets naar werk/school, geen sporttrainingen en –wedstrijden, geen gesjouw met je rugzak of boekentas, geen bureaustoel of eigen schooltafel: maar hangend, chillen op de bank of languit op je bed werken. Hoe fijn is dat? Jouw fysieke conditie holt achteruit. Voor je het weet voel jij je moe, slap en hangerig en/of ervaar je pijntjes in je lijf.

Dat gevoel heeft weer een negatief effect op het brein. Je concentratie wordt minder en de lesstof wordt minder goed opgenomen. Dat is toch niet jouw keuze? Jij wilt toch ook sterk en fit blijven?

Alle activiteiten die structuur gaven aan jouw dag zijn weggevallen. Wellicht heb je al nieuwe structuur gevonden. Zo niet, ga dan goed voor jezelf zorgen, breng structuur in je dag en richt een vaste, geschikte werkplek voor jezelf in. Dan ga jij je weer prettiger voelen. Zie voor tips de infographic.

Waarom een actieve zithouding?

De actieve zithouding ondersteunt het geconcentreerd werken, draagt bij aan verbetering van je houding. Daarvan heb je in het dynamisch bewegen (bijv. sporten, fietsen, skeeleren) profijt. Goed actief zitten voorkomt zeurende klachten in je nek, schouders, armen, lage rug, bekken en/of benen. Hoe je actief kunt zitten zie je op de infographic.

Wat kan ik doen om fit te blijven als ik thuis werk vanwege de Coronacrisis?

Daarnaast helpt dagelijks bewegen bij het (weer) fit worden en blijven. Een half uur per dag wandelen, fietsen, rennen, skaten etc. is fijn voor je lijf en maakt je hoofd lekker leeg. In deze coronatijd doe je dit uiteraard alleen, of samen met behoud van 1,5 meter afstand! Tevens kun je 30 min. actief oefenen om jouw gewrichten, spieren, hart & longen soepel en jouw brein scherp te houden.

Oefeningen doen samen met broer, zus, vader, moeder of andere mensen die bij jullie in huis wonen, is nog leuker en kan sfeer verhogend werken. Daag elkaar uit. Jij kiest bijv. iets van je volleybal- of voetbaltraining, of die oefening van de gymleraar. Je moeder weet vast een buikspier- of yogaoefening, je zus weet iets van de oefentherapeut, je vader put uit zijn oefenschema van de sportschool. Wie bedenkt en doet de leukste oefening, wie houdt het het langste vol, wie blijft het langste fit?!

Balletje hooghouden, touwtje springen, tricks die ook in een kleine ruimte kunnen, of zoals in een interview met een Spaanse marathonloper staat: Hardlopen op mijn tenen in huis is een betere training dan ik ooit had verwacht.

De dag bestaat uit 24 uur: uren van werken, leren, oefenen, bewegen, eten en tot rust komen. Goed voor jezelf zorgen betekent dan ook: drink, eet, werk, lach, beweeg, relax en slaap gezond.

De infographic

De gouden regels voor nu, als het hele gezin thuis werkt / studeert:

  • Doe dingen met elkaar en zonder elkaar, respecteer elkaars ritme en rust
  • Beweeg iedere dag minimaal 60 minuten
  • Neem een actieve (zit)houding aan, wissel af met bewegen
  • Maak een vaste dagindeling, plan je pauzes en beweegactiviteiten en houd je eraan.
  • Zorg voor een gezonde nachtrust

Vragen?

Heb je vragen over bewegen? Wil je meer tips over een juiste werkhouding? Heb je klachten die je zelf wilt kunnen verhelpen? Heb je ondersteuning nodig om goed te leren slapen? Neem dan contact op met mij om een afspraak te maken, Marieke van den Wildenberg, tel 06-54976494. Zie alle contactgegevens.

Vanaf 4 mei open ik de praktijk weer om met goede voorzorgsmaatregelen iedereen weer te kunnen behandelen. Daarnaast kan ik je met videobellen ook goed ondersteunen.

Als je klachten hebt zoals een grieperig gevoel, koorts en/of hoesten, kom dan niet naar de praktijk. Videobellen is dan een goed alternatief.

Author Info

Marieke van den Wildenberg