Slaaptips: 10 tips voor een gezonde slaap

Slaaptips: 10 tips voor een gezonde slaap

Een goede slaap is belangrijk. Als goed slapen niet lukt, voel je je niet optimaal. Zeker als dat gedurende langere tijd is. Er zijn verschillende dingen die je zelf kunt doen om je slaap te verbeteren. Daarom hieronder 10 slaaptips voor een gezonde slaap, verdeeld over 3 aspecten van een goede slaap.

Slaaptips: de slaapkamer

1. De slaapkamer moet donker en goed geventileerd zijn.

2. De ideale temperatuur van de slaapkamer is enigszins fris (18 ºC is het beste).

3. Richt de slaapomgeving prettig en slaapbevorderlijk in. Belangrijk is een goed en comfortabel matras dat enigszins zacht is en een kussen dat optimale ontspanning van de nek mogelijk maakt. Je bed moet zo gezellig en aangenaam zijn dat je je erop verheugt.

4. De ruimte moet rustig zijn. ‘Rustig’ kan betekenen dat je ’s nachts in een andere kamer – en niet naast een snurkende of onrustig slapende partner – gaat liggen en je eigen toevluchtsoord voor het slapen creëert. In sommige gevallen blijkt dit de enige noodzakelijke verandering te zijn om weer goed te kunnen doorslapen.

Slaaptips

Slaaptips: bedtijd ritueel en vlak voor het slapengaan

Bedtijd ritueel

5. Maak een ritueel van het naar bed gaan. Een reeks regelmatige en telkens in dezelfde volgorde verrichte handelingen kan helpen om je lichaam alvast af te stemmen op de slaapperiode. Bijvoorbeeld eerst controleren of de huisdeur op slot zit, het licht uitdoen in de andere kamers, je pyjama aantrekken, de verwarming uitzetten en dan je tanden poetsen. Dit ritueel voor het naar bed gaan moet niet langer dan 30 minuten duren.

6. Vermijd het ’s nachts naar de klok kijken. Een blik op de klok leidt meestal tot stressgedachten (‘O jee, al 3 uur … deze nacht kan ik wel vergeten!’) en van de lichamelijke reactie op de stressgedachten, het aanspannen van de spieren, val je nog moeilijker in slaap. Zet je wekker zo neer dat je hem niet kunt zien.

7. Ga lezen voor het slapengaan. Het ontspant de geest, maakt slaperig, vermoeit de ogen en het bereidt het lichaam optimaal voor op het in slaap vallen. Neem gerust ruim de tijd om te lezen voor het slapengaan. Het beste is lectuur die niet al te spannend maar wel licht, vrolijk, esthetisch of inhoudelijk interessant is.

8. ‘s Avonds indommelen voor de televisie is ongunstig voor het inslapen. Vermijd deze dutjes. Wanneer je eruit ontwaakt, voel je je heel wakker en val je meestal niet meer zo vlug in slaap.

Vlak voor het slapengaan

9. Breng tussen de dagelijkse bezigheden en het naar bed gaan een duidelijk afgebakende bufferzone en een fase om te ontladen en te ontspannen aan. Als de taken voor de volgende dag, de zorgen of het piekeren je niet loslaten, kan het prima helpen om ze ’s avonds op te schrijven in een dagboek en ze op die manier ‘van je af te zetten’.

10. Stel jezelf niet bloot aan fel licht als je ’s nachts wakker wordt en eruit moet. Fel licht maakt je wakkerder en kan je biologische klok van de wijs brengen. Mocht het zo zijn dat enkele regels betekenen dat je een dierbare gewoonte moet loslaten, bedenk dan dat een betere slaapkwaliteit zorgt voor een betere levenskwaliteit, meer energie en een veel beter humeur.

Tot slot

Probeer deze tips maar eens uit. Ik ben benieuwd of het daarmee beter gaat. Laat maar eens horen. Lukt het je met deze tips nog steeds niet om tot een goede nachtrust te komen? Neem dan contact met me op, ik kan je vast verder helpen.

Author Info

Marieke van den Wildenberg